برگرفته از سایت metapardis.com

بلاکچین یک نوع شیوه برای ذخیره اطلاعات به حساب می‌آید. بزرگترین ارزهای دیجیتال مانند بیت‌ کوین و اتریوم از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند. حوزه‌ای که در یک دهه اخیر جهان را بشدت تحت تاثیر قرار داده است. با ما همراه باشید تا به تمام سوالات شما از قبیل بلاک‌ چین چیست، چگونه کار می‌کند و چه کاربرد هایی دارد را به ساده‌ترین زبان پاسخ دهیم.

فناوری بلاک‌ چین چیست؟

همان‌طور که در ابتدا مقاله اشاره شد، بلاک‌چین یک نوع دیتابیس است. اما دیتابیس چیست؟ دیتابیس مجموعه‌ای از اطلاعات است که به صورت الکترونیکی در یک سیستم کامپیوتری ذخیره شده است. اما بلاکچین دیتا و اطلاعات را به روش جدیدی ذخیره‌سازی می‌کند.

در واقع یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های بلاک‌چین با سایر دیتابیس‌ها در ساختار ذخیره اطلاعات در آن است.

یک زنجیره بلوکی اطلاعات را به صورت گروهی، جمع‌آوری می‌کند که به آن Blocks یا بلوک‌ها گفته می‌شود که مجموعه‌ای از اطلاعات را در خود جای داده است. این بلوک‌ها ظرفیت محدودی دارند و مقدار معینی اطلاعات را می‌توانند ذخیره کنند. هنگامی که ظرفیت یک بلوک تکمیل شد و آن بلوک پر شد، به بلوک پر شده قبلی اضافه و متصل می‌شود و به این شکل زنجیره‌ای از بلوک‌های حاوی اطلاعات در می‌آید که به آن Blockchain یا زنجیره بلوکی می‌گویند.

در عصر تکنولوژی، دیتا و اطلاعات حرف اول را می‌زنند و روزانه انبوهی از داده‌ها و اطلاعات در دنیای تکنولوژی تولید می‌شود. اما نگهداری، ثبت و استفاده درست از این اطلاعات است که بشر را به سمت پیشرفت و آسایش جهت می‌دهد؛ فناوری جدید Blockchain که از آن به عنوان بزرگ‌ترین اختراع بشر بعد از اینترنت یاد می‌شود، نقشی بزرگ در این راه ایفا می‌کند. تکنولوژی بلاک چین با ظرفیت‌های خود نشان داده که قصد کمک به هرچه سریع‌تر پیمودن این راه را دارد؛ اما در واقع فناوری بلاک چین برای حل چه مشکلی به وجود آمده و تاریخچه آن چیست؟

تاریخچه بلاکچین

شاید یک از دلایلی که اکثرا بیت‌ کوین را با بلاک چین یکی می‌دانند این باشد که تکنولوژی بلاک‌چین برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ در کد برنامه‌نویسی بیت کوین معرفی شد. پس از آن علاوه‌بر بیت کوین، ارزهای دیگری توانستند از این فناوری استفاده کنند و کوین خود را راه اندازی کنند، بعدها با شناخت بیشتر و بهتر نسبت به این تکنولوژی، متخصصان دریافتند که تنها استفاده و کاربرد بلاکچین در ارزهای دیجیتالی نیست بلکه این تکنولوژی کاربردهای فراوانی دارد. در نتیجه می‌توان در زمینه‌های مختلف از آن استفاده کرد. در حال حاضر بلاکچین‌هایی با کاربردهای متفاوت در حال به کارگیری هستند که هر کدام از آنها متناسب با ویژگی‌هایشان، استفاده‌های متفاوتی دارند که در ادامه نوشتار با آن ها آشنا می‌شوید . اما برگردیم به سوال اصلی، بلاک‌چین چیست ؟

مفهوم بلاک چین

Blockchain از دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) تشکیل شده است که به معنی زنجیره بلاک یا همان زنجیره بلوک است. اما چرا این نام را برای این تکنولوژی انتخاب کردند؟ اطلاعات در فناوری بلاک چین داخل یک سری بلاک‌هایی قرار می‌گیرند که این بلاک‌ها زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند از این رو این تکنولوژی بلاک‌چین نام‌گذاری شده است، درست مطابق با نوع کارکردی که این تکنولوژی دارد.

 

بلاکچین چگونه کار می‌کند؟

یایید بررسی کنیم این فناوری بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند؟ احتمالا اگر با دنیای کامپیوتر و فناوری اطلاعات آشنا باشید، واژه‌ی پایگاه داده به گوشتان خورده است.

اگر بخواهیم ساده بگوییم پایگاه داده، فضایی است برای ذخیره اطلاعات که طبیعتا این پایگاه داده توسط یک فرد یا مرکزیت، ایجاد و کنترل می‌شود. فناوری بلاکچین را می‌توان شبکه‌ای در نظر گرفت که کارکردی مانند پایگاه داده دارد اما مرکزیت خاصی ندارد و توسط نهاد یا ارگانی کنترل نمی‌شود.

اطلاعاتی که در بلاکچین ذخیره می‌شوند یک سری تفاوت‌هایی با اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده‌ها دارد، در بلاک چین تمامی اطلاعات ثبت شده بین تمام اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود و نکته جالب اینجاست که این اطلاعات به هیچ عنوان قابل ویرایش و یا حذف نیستند. برای متوجه شدن این جمله باید بیشتر در مورد بلاکچین مطالعه کنیم.

مان‌طور که گفته شد، اطلاعات در Blockchain داخل یک سری بلاک‌ها ذخیره می‌شوند. این اطلاعات می‌توانند هر چیزی باشند و فقط منظور تراکنش‌ها نیست. هر بلاک علاوه بر اطلاعاتی که درون آن ذخیره می‌شود دارای هش (تابعی است که ورودی از حروف و اعداد را به یک خروجی رمزگذاری شده تبدیل می‌کند) به صورت مجموعه‌ای از کاراکتر‌ها و اعداد است که برای ساخت آن از الگوریتم‌های خاصی استفاده می‌شود. هر بلاکی با توجه به اطلاعاتی که درون آن قرار دارد، هش مربوط به خودش را دارد و این هش به نحوی نماد اطلاعات درون آن بلاک هستند. جالب اینجاست اگر حتی بخش بسیار کوچکی از اطلاعات تغییر کند یا حذف شود، هش به طور کلی عوض می‌شود. حتی هش بلاک‌های دیگر هم عوض می‌شود! چرا؟ چون هر بلاکی علاوه بر هش خودش، هش بلاک قبلی را درون ساختار خودش ذخیره می‌کند. بنابراین از این جهت است که به آن زنجیره بلاک‌ها می‌گویند.

هرگونه تغییری در بلاک چین قابل تشخیص است .

خب حالا که فهمیدیم بلاکچین چه چیزی است؛ این سوال پیش می‌آید که یعنی کسی نمی‌تواند محتویات یک بلاک را تغییر دهد؟ بله، می‌تواند، اما این تغییر از چشم اعضای شبکه دور نمی‌ماند و تمام شبکه باید این تغییر را تایید کنند؛ در غیر این‌صورت هیچ اعتباری ندارد و تغییرات اعمال نمی‌شود. پس این دیدگاه که اطلاعات در بلاک چین غیرقابل تغییر است، درست نیست.

فرض کنید فردی شناسه یک فایل موسیقی را در یک بلاک چین قرار داده و ذخیره می‌کند. همه اعضای شبکه به آن دسترسی دارند حتی اگر خود فرد شناسه موسیقی را حذف کند یا تغییر دهد، بقیه اعضای شبکه این اتفاق را نمی‌پذیرند زیرا کپی نسخه اصلی آن شناسه موسیقی را دارند. برای حذف این فایل راهی نیست جز اینکه بیش از نصف کامپیوتر‌های شبکه را تصرف کرده و آن فایل را حذف کنید که عملا چنین اتفاقی امکان‌پذیر نیست. اما بعد از توضیح بلاکچین چیست به سراغ ویژگی‌ها و مزایای تکنولوژی بلاکچین (Blockchain) می‌رویم تا ببینیم چرا این فناوری به این سرعت رشد پیدا کرده است.

ویژگی‌های بلاکچین

در این قسمت به ویژگی‌های منحصر به فرد تکنولوژی بلاک‌چین اشاره خواهیم کرد.

امنیت :

اطلاعات در بلاک چین رمزنگاری شده و سپس ذخیره می‌شوند، که این امر باعث افزایش امنیت اطلاعات می‌شود. مسائل مربوط به هش که بیان کردیم نیز در جهت افزایش امنیت است.

شفافیت :

نکته‌ی دیگری که جالب توجه است این است که در بلاک چین، اطلاعات برای همه‌ی اعضای آن قابل مشاهده است، بنابراین شفافیت در اوج خود قرار دارد.

غیر قابل تغییر :

قابلیت جالب دیگر بلاک‌چین این است که اطلاعات در بلاک‌چین قابل تغییر و یا قابل حذف شدن نیست. در بالا دلیل این امر را ذکر کردیم. یعنی اگر اطلاعاتی ثبت شود دیگر تمام است، اولا همه‌ی اعضا می‌توانند آن را ببینند، دوما قابل حذف و تغییر نیست، سوما از امنیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است.

بهتر است برای این مطلب یک مثال بزنیم، تصور کنید امیر می‌خواهد یک مقدار پول را به علی ارسال کند. ابتدا امیر این درخواست خود را اعلام می‌کند و این درخواست به شبکه ارسال می‌شود و به شکل تراکنش در می‌آید به دنبال آن سرویس دهنده‌های شبکه (اعضای شبکه) این پیغام امیر را دریافت می‌کنند و صحت این تراکنش را مورد بررسی قرار می‌دهند و در بلاک ذخیره می‌شود، که آیا امیر این مقدار دارایی دارد یا خیر؟ آیا کلکی سوار کرده است؟ آیا علی با آن مشخصات وجود دارد؟ و… در صورت صحت این درخواست، تراکنش انجام می‌شود و پول امیر در blockchain به علی منتقل می‌شود، بدون اینکه نیاز به بانک و یا فرد واسطی باشد.

نکته:

جالب‌تر این است که تقریبا همه فکر می‌کنند تنها کار بلاک‌ چین انتقال ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم و… است اما این تنها یکی از کاربردهای blockchain است. از آنجا که کلمه تراکنش بیشتر در مورد مسائل مالی مطرح می‌شود، شاید باعث شده فکر کنیم که منظور از ثبت تراکنش در بلاک چین تنها تراکنش‌های مالی است. اما در حقیقت اینطور نیست، اگر امیر بخواهد حتی متنی برای علی در شبکه بلاک چین ارسال کند، این عملیات به شکل یک تراکنش ثبت می‌شود. کاربردهای این تکنولوژی همچنان در حال توسعه هستند و حال می‌توان دید که از این فناوری نوین برای رای گیری شفاف‌تر و بدون تقلب استفاده می‌شود.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها در حال استفاده از بلاک‌چین در بخش‌های مختلف کسب و کار خود هستند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می پردازیم.

الگوریتم اجماع در بلاک چین :

در بلاک چین همه اطلاعات و تراکنش‌ها در دسترس تمام اعضا قرار دارد. از آنجا که شبکه بلاکچین را اعضای آن زنده نگه می‌دارند و مدیریت می‌کنند، بنابراین تایید یک تراکنش به چند نفر محدود نمی‌شود بلکه باید اعضای آن به اجماع برسند. به این صورت که برای تایید تراکنشی باید ۵۱ درصد اعضای شبکه در مورد آن، هم نظر باشند، الگوریتم اجماع گفته می‌شود.

انواع بلاک چین :

به‌طور کلی دو دسته بلاک‌ چین داریم، بلاکچین های خصوصی و بلاکچین های عمومی. اما انواع دیگری مانند کنسرسیوم و هیبرید نیز وجود دارد که در ادامه انواع بلاکچین را با جزییات توضیح می دهیم.

بلاک چین عمومی

این نوع بلاکچین یک سیستم دفتر کل توزیع شده بدون محدودیت و بدون نیاز به اجازه است و آغاز انواع بلاکچین هایی است که آن را غیرمتمرکز می‌نامیم.

بیت‌کوین، لایت‌کوین و اتریوم پلتفرم های بلاکچین و نمونه بارز یک بلاک‌چین عمومی هستند. بلاک‌چین عمومی چیست؟ همانطور که از نام آن پیداست، بلاکچینی برای همه مردم است و توسط مردم کنترل می‌شود.

هرکسی که به اینترنت دسترسی دارد می تواند با دانلود بلاکچین به یک نود (عضو شبکه) مجاز تبدیل شود و پس از آن به عنوان بخشی از شبکه بلاکچین در نظر گرفته می شوند. یک نود یا کاربر یک بلاکچین عمومی صلاحیت انجام ماینینگ، دسترسی به سوابق فعلی و گذشته و تأیید تراکنش را دارد. در این نوع بلاک‌چین هیچ کس مسئول نهایی نیست و هرکسی قادر است در نوشتن، خواندن یا بازبینی بلاک چین شرکت کند. این گونه بلاکچین ها متن باز و شفاف هستند. در بلاکچین عمومی، تصمیم گیری از طریق الگوریتم های اجماع مانند گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام انجام می شود. الگوریتم های اجماع به فرایند تصمیم گیری برای یک گروه اطلاق می شود که در آن افراد آن گروه از تصمیمی که برای همه بهتر است استفاده می کنند.

یک شبکه بلاکچین عمومی به افراد امکان می دهد کارهای زیر را انجام دهند:

  • هر کس می تواند نودها را اجرا و عملیات ماینینگ را شروع کند.
  • هر کس می تواند بلاکچین را با استفاده از مرورگر(اکسپلورر) آن بررسی و بازبینی کند.
  • هر کس می تواند تراکنش داشته باشد.

بلاکچین خصوصی

بلاک چین خصوصی یک شبکه بلاکچین بسته است (محدودیت در پذیرش میزبان دارند) که مانند بلاک چین عمومی به طور کامل توزیع شده و غیر متمرکز نیست. این بلاکچین محدود و نیازمند به کسب اجازه است که تنها در یک شبکه بسته اجرا می‌شود. این نوع معمولا دارایی خصوصی یک سازمان یا یک فرد است. بر خلاف بلاکچین‌های عمومی در اینجا مسئولیت با یک شخص است و از موارد مهم مانند خواندن یا نوشتن مراقبت می کند و برای خواندن اجازه این شخص نیاز است. در اینجا اجماع یا تصمیم‌گیری به عهده مسئول مرکزی است، کسی که تصمیم می‌گیرد حقوق ماینینگ را بدهد یا حتی اصلا آن را ندهد.

بلاکچین‌های خصوصی از نودهای سازنده‌ای تشکیل شده‌اند که حق ایجاد، مشاهده و مجوز تراکنش‌ها به آن‌ها داده می‌شود. توسعه دهندگان بلاکچین در مورد نودی که حقوق تراکنش را دریافت می‌کند، تصمیم می‌گیرند. مجوزها، اختیارات، دسترسی و سطح امنیت در دست سازمان کنترل کننده است. بلاکچین‌های خصوصی یک شبکه کوچک و محدود دارند. Hyperledger Fabric ،Hyperledger Sawtooth ،Corda و Multichain  پلتفرم هایی هستند که در دسته بندی بلاکچین خصوصی قرار می گیرند.

در یک بلاک چین خصوصی موارد زیر امکان‌پذیر نیست:

  • هر کسی نمی‌تواند تراکنش ها را از طریق بلاکچین انجام دهد.
  • هر کسی نمی‌تواند یک نود را اجرا و شروع به ماینینگ کند.
  • این بلاکچین توسط یک کاربر یا نود تصادفی قابل بازبینی یا بررسی نیست.

شبکه بلاک چین خصوصی به بلاکچینی گفته می‌شود که دسترسی به شبکه آن برای عموم آزاد نیست و همه نمی‌توانند یکی از اعضای آن شوند.

بلاکچین کنسرسیوم

این نوع بلاک چین نیمه غیرمتمرکز است که در آن شبکه بلاکچین توسط بیش از یک سازمان اداره می شود. در واقع بخشی از آن عمومی و بخشی خصوصی است و از این رو ترکیبی از بلاکچین های عمومی و خصوصی است. شکاف بین ماهیت عمومی و خصوصی بر اساس اجماع اتفاق می افتد. در یک بلاکچین کنسرسیوم تنها به چند نود یا کاربر اختیار تائید تراکنش و نظارت بر روند اجماع داده می‌شود. تقسیم حقوق و اختیارات برای هر یک از اعضای بلاکچین‌های کنسرسیوم متفاوت است. بلاکچین‌های کنسرسیوم توسط یک گروه اداره می‌شوند و نه یک نهاد واحد. برخی از نمونه‌های بلاکچین‌های کنسرسیوم عبارتند از: Quorum ،Corda و Hyperledger.

بلاکچین هیبرید

این نوع بلاک چین ترکیبی از یک بلاک چین عمومی و خصوصی است و ویژگی های هر دو را با هم ترکیب می کند که این امکان را می دهد که یک سیستم بدون نیاز به اجازه عمومی و یک سیستم نیازمند به اجازه خصوصی باشد. نودها یا کاربران قادر هستند این وبژگی که چه کسی به صفحه اصلی دسترسی دارد را کنترل کنند. دراگون چین(Dragonchain) نمونه بارز یک بلاک چین هیبرید است. این انعطاف پذیری داده هایی را که می خواهند عمومی و شفاف نگه داشته شوند و داده هایی که می خواهند خصوصی نگه دارند، در اختیار مشاغل قرار می دهد.

ماهیت هیبرید پلتفرم بلاک چین دراگون چین از طریق قابلیت ثبت شده میان زنجیره‌ای امکان‌پذیر است که به ما کمک می کند به راحتی به سایر پروتکل‌های بلاکچینی وصل شویم. این امر مشاغل را قادر می سازد که بدون نیاز به دغدغه امنیت و حریم شخصی با شفافیت کار کنند. یک بلاکچین هیبرید با تولید بلاک‌های هش شده با استفاده از شبکه بلاک چین خصوصی کار می‌کند. سپس بدون به خطر انداختن حریم خصوصی داده‌ها، در بلاکچین خصوصی ذخیره می‌شوند. این کار کنترل بلاکچین را انعطاف پذیر می‌کند. از بلاکچین هیبرید برای مقیاس‌پذیری و عدم تمرکز استفاده می‌شود.

کاربرد بلاک چین

فناوری بلاکچین منحصر به بازار ارزهای دیجیتال نیست. همانطور که در تعریف این فناوری اشاره کردیم، بلاکچین بستری برای ذخیره اطلاعات به روشی مخصوص به خود است. هرچند حوزه ارزهای دیجیتال به دلیل ارتباط با مباحث اقتصادی و مالی و مسائل سرمایه گذاری و کسب درآمد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، اما بلاک چین کاربردهای بیشتری دارد.

برخی از افراد معتقدند که از کاربردهای فناوری بلاک چین، محافظت از حقوق افراد است. به عبارتی، می‌توان از فناوری بلاک چین به خوبی در محافظت از حق امتیاز و مبارزه با جعل داده‌­ها استفاده کرد. به دلیل شفافیت و قابلیت ردیابی اطلاعات در شبکه‌های بلاکچین، می‌توان از آن در حفظ حقوق مادی و معنوی افراد در تولید اثر استفاده کرد.

بسیاری از شرکت‌هایی که به تولید و عرضه تلفن‌های همراه مشغولند، از بلاک چین در محصولات خود استفاده می‌کنند. شرکت سامسونگ در گوشی‌های سری جدید گلکسی خود از تکنولوژی بلاک چین استفاده کرده است.

یکی دیگر از کاربردهای بلاکچین در صعنت پزشکی است. در این حوزه حتی محصولاتی کاربردی عرضه شده که مورد استفاده قرار گرفته است. برای مثال، پلتفرم ClinTex با هدف رساندن منابع دارویی به بازار با قیمت رقابتی، به صورت مستقیم به افرادی که بیشترین نیاز را به آنها دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرایند به اشتراک‌گذاری داده‌ها برای آزمایش‌های بالینی موجب ایمن‌سازی انتقال اطلاعات بلاک چین، فراگیری ماشین و پروتکل‌های هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل پیش‌بینانه داده می‌شود.

نقش بلاک چین در حوزه رمز ارزها

شاید بتوان گفت بیشترین کاربرد فناوری بلاکچین تاکنون در حوزه ارزهای دیجیتال بوده است. بسیاری از پروژه‌ها برای ارائه بستری برای انتقال ارزش از بلاکچین استفاده می کنند. تمامی اطلاعات مربوط به یک دارایی دیجیتال در بلاک چین آن ارز دیجیتال ذخیره می‌شود. برای مثال، ارز دیجیتال بیت کوین از شبکه بلاک چین Bitcoin برای ذخیره اطلاعات کوین‌ها، تراکنش بین افراد، مالکیت هر رمزارز و… استفاده می‌کند.

بسیاری از رمزارزهایی که بعد از بیت کوین معرفی شدند نیز از همین تکنولوژی استفاده می‌کنند. البته ارائه یک رمزارز محدود به استفاده از بلاک چین نمی‌شود و می‌توان از طریق سایر فناوری‌ها نیز یک ارز دیجیتال را ایجاد کرد. اما می‌توان گفت در حال حاضر بزرگترین و مطرح‌ترین ارزهای دیجیتال جهان، از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند.

آینده بلاکچین

همان‌طور که می‌دانید فناوری Blockchain به تازگی پا در عرصه تکنولوژی گذاشته است و همچنان در حال پیشرفت و تکامل است. با توجه به قابلیت‌هایی که تکنولوژی بلاک چین دارد می‌توان منتظر شد که در آینده نقش بیشتری را در قسمت‌های مختلف زندگیمان ایفا کند. قابلیت‌هایی مانند تمرکز زدایی، شفافیت، امنیت، سرعت و… ویژگی‌هایی است که امروزه بسیار حائز اهمیت است.

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا ارزهای دیجیتالی تا این حد محبوب شده‌اند؟ پاسخ بدیهی است؛ چون دیگر لازم نیست مردم دارایی‌های خود را در بانک‌ها نگه‌داری کنند و تمامی فعالیت‌های مالی مردم توسط خودشان انجام می‌شود. به نوعی می‌توان گفت واسطه حذف شده است. از طرفی، دیگر تعاملات سیاسی و اقتصادی روی دارایی‌های مردم تاثیر نمی‌گذارد، یا اگر بگذارد بسیار کم است. بعنوان مثال تحریم‌های مالی ابرقدرت‌ها دیگر در کاهش ارزش دارایی مردم تاثیر چندانی نخواهد داشت. تازه این تنها کاربرد بلاکچین در زمینه‌ی امور مالی است، در بسیاری دیگر از زمینه‌ها می‌توان از قابلیت‌های بلاک چین بهره برد. همان‌طور که بسیاری معتقدند بلاک چین بزرگترین اختراع بشر پس از اینترنت است.

 

مزایا و معایب بلاک چین

در بخش انتهایی این مقاله به بررسی مزایا و معایب بلاک چین می‌پردازیم.

توزیع شده :

از آنجا که اطلاعات ذخیره شده در یک شبکه بلاکچین در هزاران سیستم پخش شده، لذا تغییر در اطلاعات یک بلاکچین عمومی، بسیار دشوار بوده و در صورت وقوع هرگونه تغییر، تمامی نودها آن را تشخیص می‌دهند.

تغییر ناپذیری :

بلوک‌های تایید شده در یک زنجیره بلوکی، تقریبا غیرقابل تغییر هستند. به عبارتی، زمانی که اطلاعاتی را در یک شبکه بلاک چین ذخیره می‌کنیم، به سختی می‌توان آن را حذف کرد و یا بخشی از آن را تغییر داد. از این لحاظ، استفاده از بلاک‌چین برای ذخیره اطلاعات مالی افراد، گزینه بسیار مناسبی است.

حمله ۵۱ درصد :

تغییر اطلاعات در یک شبکه بلاکچین کار بسیار دشواری است، اما غیرممکن نیست. حمله ۵۱ درصد یکی از رایج‌ترین خطرها برای امنیت یک شبکه بلاکچین است. این حمله زمانی اتفاق می‌افتد که یک نود شبکه، کنترل بیش از ۵۰ درصد قدرت پردازشی یک شبکه بلاکچین را در دست خود بگیرد.

در صورت وقوع چنین اتفاقی، این نود می‌تواند اطلاعات ذخیره شده در بلاکچین را تغییر دهد. هر چه قدرت پردازشی یک شبکه بلاکچین افزایش یابد، احتمال وقوع چنین حمله‌ای کاهش خواهد یافت. برای مثال، وقوع این حمله در بیت کوین بسیار بعید و دور از ذهن است.

اصلاح داده‌ها :

این مورد بسته به محلی که از بلاکچین استفاده می‌شود، می‌تواند یک عیب در نظر گرفته شود. زمانی که یک داده یا اطلاعات در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شود، امکان اصلاح آن داده به راحتی امکان پذیر نیست و باید تمام نودهای آن شبکه، با اعمال چنین اصلاحی موافقت کنند در غیر این‌صورت این داده اصلاح نخواهد شد.

کلید خصوصی :

تمامی دیتا و اطلاعات در بلاکچین با استفاده از الگوریتم کلید عمومی رمزنگاری می‌شود. اگر فردی کلید خصوصی خود را گم کند، دسترسی به اطلاعات او به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. برای مثال اگر فردی کلید خصوصی بیت کوین خود را گم کند، دارایی او برای همیشه از بین خواهد رفت و هیچ راهی برای بازگرداندن آن وجود ندارد.

این ویژگی هرچند امنیت اطلاعات را تضمین می‌کند، اما در صورتی که یک کاربری در نگهداری آن عفلت کند، اولین اشتباه او آخرین اشتباهش بوده و دارایی او از بین خواهد رفت.

سایت اصلی فناوری بلاکچین: https://www.blockchain.com/

سوالات متداول

  • آیا برای آموزش بلاکچین به تحصیلات دانشگاهی نیاز است؟

در ایران در برخی از دانشگاه‌های مطرح همچون دانشگاه تهران، در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، دانشجویان می‌توانند در این زمنیه به صورت آکادمیک این حوزه را آموزش ببینند. در خارج کشور نیز تعدادی از دانشگاه‌های مطرح در این زمینه کورس‌های درسی را ارائه می‌دهند. اما برای یادگیری در این حوزه اگر توانایی مطالعه متون انگلیسی را دارید، تقریبا برای شروع و متخصص شدن در این حوزه ابزار کافی را دارید.

  • زبان برنامه نویسی بلاک‌چین چیست؟

برنامه‌نویسی در بلاک چین بسته به اینکه در کدام شبکه است، زبان برنامه‌نویسی خود را دارد. برای مثال برای کدنویسی در شبکه اتریوم، از زبان سالیدیتی استفاده می‌شود.

  • چه کسانی می‌توانند یک بلاک‌چین بسازند؟

راه اندازی یک شبکه بلاک‌چین نیاز به دریافت مجوز از نهاد خاصی ندارد. همچنین در صورت داشتن دانش فنی لازم، می‌توان یک شبکه بلاک‌چین راه اندازی کرد.