برگرفته از سایت metapardis.com

هدست واقعیت مجازی اپل VR قرار است با نمایشگرهای 8K و پشتیبانی از قابلیت‌هایی نظیر ردیابی چشم و اسکنر لایدار سال آینده وارد بازار شود و برخلاف دیگر هدست های واقعیت مجازی تمرکز بیشتری بر واقعیت افزوده داشته باشد. در این مطلب می‌توانید تمام اخبار و شایعات هدست Apple VR را بخوانید.

با توجه به اخبار و شایعات بسیار زیادی که تا به امروز در مورد هدست واقعیت مجازی اپل منتشر شده تنها معرفی رسمی آن از سوی اپل باقی مانده تا تمام شک و شبهات در مورد عرضه این هدست را از بین ببرد. هدستی که برخلاف عینک واقعیت افزوده این کمپانی یعنی اپل گلس، شاید خیلی جذابیت نداشته باشد اما اولین محصول اپل واقعیت مجازی کمپانی بزرگی مثل اپل است و از مدت‌ها قبل توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

هدست VR اپل احتمالا سال 2022 از راه می‌رسد و ظاهرا بیشتر بر واقعیت افزوده تمرکز دارد تا توسعه‌دهندگان تا زمان عرضه عینک اپل بتوانند اپلیکیشن هدست واقعیت مجازی سازگار با آن را طراحی و وارد بازار کنند. با این حال بر اساس گزارشات اپل تمایلی ندارد این هدست را به صورت گسترده به فروش برساند و عرضه محدودی برایش درنظر گرفته است.

به گفته منابعی که بلومبرگ با آن‌ها ارتباط دارد، هدست واقعیت مجازی Apple VR قرار است در سال 2022 روانه بازار شود. این منابع همچنین مدعی شدند هدست واقعیت مجازی اپل تا به اینجا با چندین مشکل مختلف در مرحله طراحی و تولید مواجه شده و در صورتی که اپل با مشکلات بیشتری در ساخت آن روبه رو شود احتمال دارد تاریخ عرضه عقب بیافتد.

افزون بر این، مینگ چی‌کو هم مدعی شده تاریخ عرضه هدست واقعیت مجازی اپل در چهار ماه دوم سال 2022 خواهد بود و حدودا 3 یا 4 ماه دیگر تا رونمایی از آن فاصله داریم. با این وجود مینگ چی‌کو اخیرا حرفش را عوض کرده و گفته این هدست در چهار ماه پایانی سال وارد بازار می‌شود چرا که این محصول طراحی پیچیده‌ای دارد و اپل نیز استانداردهای بالاتری نسبت به سایر تولیدکنندگان هدست واقعیت مجازی برایش درنظر گرفته است.

قیمت هدست VR اپل 2022

هنوز قیمت هدست واقعیت مجازی اپل اعلام نشده، ولی بر اساس برخی گزارشات احتمالا قیمت این هدست چیزی در حدود 3 هزار دلار خواهد بود. این قیمت با گفته‌های منابعی که با بلومبرگ صحبت کردند نیز سازگاری دارد. آن‌ها گفته بودند اپل پیش‌بینی می‌کند این هدست نهایتا به طور روزانه در هر فروشگاه بتواند یک بار به فروش برود.

هدف اصلی اپل از عرضه این هدست، آماده کردن بازار برای اپل گلس است تا در زمان عرضه این عینک، اپلیکیشن‌های سازگار با آن وجود داشته باشند. آن‌ها در اصل به دنبال درآمدزایی از این محصول خود نیستند و بیشتر به دنبال فروش آن به برنامه‌نویس‌های فعال در حوزه واقعیت افزوده و مجازی هستند.

مشخصات هدست واقعیت مجازی اپل

اما مشخصات هدست واقعیت مجازی اپل وی آر قرار است شامل چه مواردی باشد تا قیمت هنگفت خود را توجیه کند؟

دوربین های خارجی

بر اساس گمانه‌زنی‌ها یکی از ویژگی ها هدست جدید واقعیت مجازی اپل قرار است متمرکز بر واقعیت ترکیبی باشد. به این صورت که هدست با چندین دوربین خارجی مجهز می‌شود تا امکان ردیابی حرکات دست فراهم شود. به این ترتیب کاربران می‌توانند با کمک یک کیبورد مجازی و با دستان خود روی هوا تایپ کنند.

بر اساس گزارشی که The Information منتشر کرده، هدست Apple VR با 12 دوربین همراه می‌شود که اطلاعات را به نمایشگرهای هدست انتقال خواهند داد. البته این دوربین‌ها احتمالا با یک دستگاه جداگانه که به انگشتان کاربر متصل می‌شود همراه می‌شوند تا حرکات دست به شکل بهتری ثبت شوند.

نمایشگر دوگانه 8K

یکی از مواردی که با توجه به حجم گسترده اطلاعات افشا شده از این هدست تقریبا قطعی به نظر می‌رسد، استفاده از یک نمایشگر دوگانه 8K است. به این ترتیب هدست واقعیت مجازی اپل با رزولوشن 7680×4320 به بازار قدم خواهد گذاشت و تعداد پیکسل‌های آن 4 برابر یک نمایشگر 4K و هر نمایشگر دیگری که در دسترس کاربران عادی قرار دارد خواهد بود.

برای مقایسه هدست والو ایندکس به عنوان یکی از بهترین هدست‌های واقعیت مجازی بازار از دو نمایشگر با رزولوشن 1440×1600 استفاده می‌کند. البته هنوز استفاده از نمایشگرهای 8K قطعی نیست، اما با توجه به اینکه منابع مختلف زیادی این موضوع را تایید کردند به نظر می‌رسد هدست اپل حداقل در این زمینه فرسنگ‌ها از سایر هدست‌ها جلوتر خواهد بود.

پردازنده

هدست VR اپل برای آنکه بتواند از تمامی این قابلیت‌ها بهره ببرد نیاز به یک پردازنده بسیار قدرتمند دارد. به گزارش بلومبرگ، این هدست با یکی از قدرتمندترین و بهترین پردازنده‌های اپل وارد بازار می‌شود. بر اساس گزارشات این پردازنده از پردازنده M1 نیز قدرتمندتر است.

قابلیت ردیابی چشم

شاید در نگاه اول استفاده از نمایشگرهای 8K هیجان انگیز به نظر برسد، ولی موضوعی که باید در نظر داشت این است که در این صورت عمر باتری دستگاه به شدت کاهش پیدا می‌کند؛ چرا که باتری هم باید توان مورد نیاز نمایشگر را تامین کند و هم توان پردازشگر قدرتمندی که قرار است تصاویر را پردازش کند. اما ظاهرا اپل راه‌حلی برای بهینه‌سازی مصرف باتری اندیشیده است.

گویا هدست واقعیت مجازی اپل وی آر قرار است به قابلیت ردیابی چشم کاربران مجهز شود تا تنها آن قسمتی از نمایشگر که کاربر در حال نگاه کردن به آن است با رزولوشن 8K به نمایش دربیاید. دیگر قسمت‌ها کمی تارتر خواهند شد تا در مصرف باتری صرفه جویی شود و همچنین فشار کمتری به پردازنده بیاید. تکنیکی که از آن تحت عنوان Foveated rendering یاد می‌شود.

اسکنر لایدار

اسکن لایدار یک شیوه جدید برای دستگاه‌های الکترونیکی است تا با کمک آن بتوانند محیط اطراف خود را شناسایی کنند. اپل پیشتر از این فناوری در آیپد پرو و آیفون 12 پرو و پرو مکس استفاده کرده است. فناوری لایدار با استفاده از لیزر می‌تواند فاصله اشیا از دستگاه و همچنین عمقی که در آن قرار دارند را تشخیص دهد.

این فناوری برای واقعیت افزوده بسیار کاربردی است و به دستگاه این امکان را می‌دهد تا با دقت بیشتری اشیا مجازی را در محیط اطراف کاربر قرار دهد. علاوه بر این لایدار برای هدست‌های واقعیت مجازی نیز کاربردی است و با کمک آن می‌توان محیط اطراف کاربر را اسکن کرد تا مشخص شود کاربر تا چه اندازه امکان حرکت دارد و به این ترتیب هنگام استفاده از هدست به طور اتفاقی به دیوار یا اشیا اطراف برخورد نکند.

قابلیت‌هایی که دوست داریم در این هدست ببینیم

قابلیت‌های بالا مواردی بودند که با توجه به شایعات احتمال زیادی وجود دارد آن‌ها را در هدست Apple VR ببینیم. حالا در این قسمت به آن دسته از ویژگی‌هایی می‌پردازیم که دوست داریم در این هدست تجربه کنیم.

پشتیبانی از اتصال بی سیم

شایعاتی که حدود 3 سال پیش از هدست واقعیت مجازی اپل منتشر شده بود خبر از بی‌سیم بودن این هدست می‌داد. طرح احتمالی که وبسایت The Information از این هدست منتشر کرده نیز این موضوع را تایید می‌کند، اما با توجه به اینکه ماه‌ها تا تاریخ عرضه هدست واقعیت مجازی اپل فاصله داریم ممکن است شاهد تغییرات ریز و درشت زیادی در این طراحی باشیم.

مینگ‌ چی‌کو نیز اعلام کرده این هدست از Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با اتصال به یک دستگاه دوم، حجم قابل توجهی از اطلاعات را به صورت بی‌سیم و با سرعت بالا انتقال دهد.

هدست‌های بی‌سیم مانند آکیولوس کوئست 2 شاید از نظر عملکرد در سطح رقبایی مانند والو ایندکس که به کامپیوتر متصل می‌شوند نباشند، اما در عوض حرکات کاربر را محدود نمی‌کنند و بهتر می‌توانند شما را در دنیای مجازی هدست غرق کنند. اما اگر اپل بخواهد از نمایشگرهای 8K استفاده کند، هدست به برق بسیار زیادی نیاز خواهد داشت و به همین دلیل بعید است از اتصال بی‌سیم پشتیبانی کند.

وزن اندک

هدست اپل VR وزن قابل توجهی خواهد داشت، ولی امیدواریم آنقدر زیاد نباشد که کاربران پس از استفاده از آن گردن درد بگیرند. وزن این هدست یکی از آن مواردی است که با توجه به مشخصاتی مثل نمایشگرهای 8K می‌توانیم نگران آن باشیم. باید امیدوار باشیم تیم طراحی اپل این هدست را به گونه‌ای طراحی کند که وزن زیادی نداشته باشد یا حداقل وزن را به صورت برابر در هدست پخش کند تا پوشیدن هدست کاربر را آزار ندهد.

پشتیبانی از فناوری هپتیک

فناوری هپتیک طی سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و ما نیز امیدواریم اپل با الگوبرداری از والو ایندکس و کنترلر دوآل سنس پلی استیشن 5 این قابلیت را به هدست خود اضافه کند. با کمک قابلیت هپتیک، این هدست می‌تواند موقعیت‌های مختلفی برای کاربر ایجاد کند که شباهت زیادی به دنیای واقعی دارند.

سخن پایانی

هدست واقعیت مجازی اپل VR تقریبا 6 تا 8 ماه تا زمان عرضه فاصله دارد و در این مدت ممکن است دستخوش تغییرات زیادی شود. اما تا به اینجا استفاده از نمایشگرهای 8K و قابلیت ردیابی چشم تقریبا قطعی به نظر می‌رسد. فعلا باید صبر کنیم تا در ماه‌های آینده اخبار و شایعات بیشتری از این محصول اپل منتشر شود تا به شکل بهتری بتوانیم به بررسی هدست واقعیت مجازی اپل بپردازیم.