برگرفته از سایت metapardis.com

شبکه فایل کوین (Filecoin) یک شبکه ذخیره سازی و به اشتراک‌گذاری غیرمتمرکز است که از قدرت فناوری بلاکچین برای ارائه فرصت‌های جدید در بازار به کاربران استفاده می‌کند.

سیستم عامل‌های غیرمتمرکز اشتراک گذاری فایل، اکنون بیش از هر زمان دیگری محبوب شده اند. Filecoin با ترکیب فناوری‌های مختلف تجربه‌ای بی‌نظیر را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که به معنای شانس بیشتری برای کسب دارایی‌های کریپتو است. در ساده‌ترین شکل، Filecoin مانند سایر سیستم‌عامل‌های اشتراک فایل مانند Dropbox کار می‌کند. تفاوت اصلی این است که به جای یک مرجع متمرکز که داده‌ها را ذخیره می‌کند، کاربرانی که مایل به ذخیره اطلاعات هستند می‌توانند قیمت ذخیره سازی موجود توسط ماینرهایی را که فضای دیسک را ارائه می‌دهند، پیشنهاد دهند.

به این ترتیب، Filecoin نشان دهنده موارد استفاده دیگر فناوری بلاکچین خارج از برنامه‌های مالی است.

فایل کوین چیست؟

شبکه فایل کوین یک راهکار ذخیره سازی غیرمتمرکز است. در سال ۲۰۱۷، ICO فایل کوین با جذب سرمایه ۲۵۷ میلیون دلاری به بزرگترین فروش توکن تاریخ تبدیل شد.

فایل کوین یک پروتکل غیرمتمرکز است که هر کسی را قادر می‌سازد فضای ذخیره سازی اضافی را در رایانه خود اجاره کند. به همین ترتیب، هر کسی می‌تواند فضای ذخیره سازی را در شبکه خریداری کند. با اجازه دادن به هر کسی در جهان برای پیوستن به شبکه، می‌تواند منبع عظیمی از ذخیره اطلاعات را ایجاد کند.

ماهیت توزیع شده آن امکان ذخیره و بازیابی فایل‌های همتا به همتا را فراهم می‌کند. این پلتفرم دارای یک ارز مجازی بومی به نام FIL است که برای پاداش دادن به ماینرها استفاده می‌شود.

شبکه فایل کوین از Web3، که یک معماری پیشرفته توسعه نرم افزار است که مرکزیت را از بین می‌برد، الهام گرفته شده است. Filecoin می‌تواند خدمات ذخیره سازی فایل‌ها را به سیستم‌عامل‌های غیرمتمرکز دیگر نیز ارائه دهد. این شبکه توسط تیم پروتکل لبز، با سرپرستی خوان بنت (Juan Benet)، دانشمند و مهندس کامپیوتر ، ایجاد شده است.

فایل کوین علاوه بر ICO رکوردشکنی که داشت، سرمایه گذاری هایی از جانب برترین شرکت های سرمایه گذاری سیلیکون ولی نظیر Y Combinator، اندریسن هورویتز، Naval Ravikant و شرکت سرمایه گذاری وینکلووس را دریافت کرده است. این حجم از جذب سرمایه همراه با تجربه تیم توسعه دهنده باعث شده است که این پروژه دارای سطحی از اعتبار را به خود اختصاص دهد که در صنعت کریپتو کم سابقه بوده است.

نقشه راه و وایت پیپر

توسعه‌دهندگان پیش از اجرای ICO نقشه راهی گسترده برای سال ۲۰۱۷ منتشر کردند. با این حال، آنها هنوز نقشه راه مشابهی را برای سال ۲۰۲۰ آن منتشر نکرده‌اند. تیم پروتکل لبز (Protocol Labs) در سال ۲۰۱۷ پیشگام ICO پروژه بودند. اما ICO پروژه همراه با TestNet آن دچار تاخیر شد و در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۲۰ سرانجام این پروژه به صورت رسمی اجرا شد.

تیم پروتکل لبز (Protocol Labs)

بخش عمده ای از هیجان موجود برای فایل کوین مربوط به تیم توسعه دهنده آن می‌شود. پروتکل لبز تیم شناخته شده ای در زمینه فناوری همتا به همتا می‌باشد. پروتکل لبز همان تیم مسئول پروژه هایی نظیر IPFS، libp2p، IPLD، مالتی فرمتز (Multiformats) و کوین لیست (CoinList) است. فایل کوین از سایر فناوری ها مخصوصا IPFS استفاده می‌کند. فناوری هایی که سابقه طولانی در زمینه زیرساخت های ذخیره سازی و انتقال فایل همتا به همتا دارند.

بدون شک این تیم درک کاملی از بلاک چین دارد. این تیم تجربه بسیار زیادی در به کارگیری فناوری متن باز را نیز در کارنامه خود دارد. هم چنین با کدبیس سایز پروژه های این عرصه آشنا می‌باشند. آنها اعلام کرده اند که اتریوم و زیکش تاثیر بسزایی در نحوه ایجاد بلاک چین و قراردادهای هوشمند فایل کوین داشته اند.

قبل از ICO فایل کوین، پروتکل لبز یا بودجه نسبتا کم ۳.۵ میلیون دلاری در حال فعالیت و ایجاد پروژه های مختلف و موفق بوده است.

نقاط ضعف و قوت Filecoin

دارای مزایای زیادی نسبت به راه حل های ذخیره سازی متمرکز داده است. آنها عبارتند از:

  • هزینه : با ایجاد یک بازار آزاد بزرگتر برای ذخیره سازی داده‌ها، هزینه‌ها کاهش می‌یابد
  • مقیاس‌ : گردآوری میلیون‌ها رایانه در سراسر جهان یک شبکه ذخیره سازی عظیم ایجاد می‌کند
  • صرفه‌جویی : فایل کوین به جای ساخت رایانه‌های ذخیره سازی جدید، از منابع موجود استفاده می‌کند
  • امنیت : در حالی که Dropbox و iCloud هک شده‌اند، یک شبکه غیرمتمرکز به این معنی است که هیچ نقطه حمله‌ای وجود ندارد

اما این شبکه دارای یک مشکل اساسی است :

  • سرعت : به جای دسترسی به یک سرور ، باید به چندین سرور دسترسی پیدا کند تا در صورت لزوم اسناد را با هم جمع کند. این امر به آنلاین بودن سرورها و سرعت اینترنت بستگی دارد.

مشکل موجود در ذخیره سازی فایل ها و استفاده از اطلاعات

راهکارهای فعلی ذخیره سازی اطلاعات نظیر راهکارهای آمازون و گوگل، متمرکز می‌باشند، بنابراین در مقابل حملات آسیب پذیر هستند. ما شاهد چنین نفوذهای امنیتی مهم به اطلاعات بوده ایم. شاید بتوان قابل توجه ترین این نفوذهای امنیتی را هک اکویفکس (Equifax) در نظر گرفت.

علاوه بر این، هر ساله در حال ایجاد حجم عظیمی از اطلاعات جدید هستیم. در سال جاری مقدار اطلاعات ایجاد شده بیشتر از مجموع اطلاعات ۵ هزار سال قبل خواهد بود. بعید است که تقاضا برای ذخیره سازی اطلاعات کاهش یابد.

فایل کوین به دنبال این است تا از تقاضای روز افزون ذخیره سازی اطلاعات با استفاده از فناوری بلاک چین سرمایه ای به دست آورد تا شبکه ای همتا به همتا از نودهای ذخیره کننده ایجاد کند. هرچند فایل کوین در این زمینه تنها نیست. رقابت برای بهترین راهکار ذخیره سازی غیرمتمرکز بسیار سخت است. پلتفرم هایی نظیر Storj و Sia نیز قبلا عرضه شده‌اند و در تلاش برای جذب کاربران خود هستند. ذخیره سازی غیرمتمرکز به عنوان راهکار ممکن برای ذخیره سازی ایمن باعث جلب توجه زیادی شده است.

بخشی از اکوسیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز که فایل کوین به آن می‌پردازد، کنترل کاربران است. پلتفرم های Storj و Sia قیمت گذاری برای پلتفرم هایشان را کنترل می‌کنند اما فایل کوین بازاری را برای ارتباط میزبان‌ها و حامیان پیاده سازی می‌کند. این بازار برای ارزانتر شدن تدریجی ذخیره سازی ارائه می‌شود. فایل کوین هم چنین به کاربران این قابلیت را می‌دهد تا سرعت، تکرار یا هزینه سفارش های خود را اولویت بندی کنند.

انواع نودها

بخش مهمی از ارزش فایل کوین مربوط به معماری منحصربه‌فرد آن است در حالی که اکثر شبکه‌ها یک نوع نود ساده و استاندارد را پیاده سازی می‌کنند، فایل کوین دارای دو نوع نود است.

۱- نودهای ذخیره کننده (Storage Nodes)

این نوع نودها برای کسانی که پلتفرم های Storj و Sia را می‌شناسند آشنا می‌باشد. با استفاده از این پلتفرم ها هرکسی می‌تواند فضای ذخیره سازی اضافه در رایانه خود را اجاره دهد. فایل کوین از این فضای اضافی برای ذخیره سازی فایل های کوچک و رمزنگاری شده سایر افراد استفاده خواهد کرد.

هدف فایل کوین از این کار، تشویق نودهایی با فضای ذخیره سازی متوسط می‌باشد. دیتاسنترهای عظیم ترجیح می‌دهند بسیار متمرکز باشند و ماموریت فایل کوین را شکست بدهند. هرچند، اپراتورهای کوچک نیز با اینترنت نامناسب و فضای ذخیره سازی اندک، به همان اندازه می‌توانند مشکل ساز باشند.

۲- نودهای بازیابی (Retrieval Nodes)

نودهای بازیابی منحصر به سیستم فایل کوین می‌باشند. این نودها باید نزدیک نودهای ذخیره کننده در شبکه قرار بگیرند. هرچند، نودهای بازیابی به پهنای باند زیاد و تاخیر یا لتنسی کم نیاز دارند. به نودهای بازیابی هنگامی هزینه پرداخت می‌شود که در خصوص ایجاد و بازیابی فایل برای کاربر، سریعترین نود باشند.

این موضوع بدان معنا است که موفق ترین نودهای بازیابی بر بستر اینترنت پرسرعت و در مراکز پر جمعیت عمل خواهند کرد که نودهای بسیار زیادی به صورت همزمان فعالیت دارند.

شبکه فایل کوین چگونه کار می‌کند؟

برای کاربران

به عنوان یک کاربر فایل کوین می‌توانید فایلی که می‌خواهید آپلود کنید را مشخص کرده و با پرداخت کارمزد کم، درخواست آپلود خود را وارد فهرست فایل کوین کنید. سپس، نودهای ذخیره کننده پیشنهاد خود در خصوص حق ذخیره سازی فایل شما را ارائه خواهند داد. این فرایند مزایده ای طوری طراحی شده است تا کمترین هزینه ممکن را برای آپلود کننده به همراه داشته باشد. صرافی فایل کوین یک صرافی غیرمتمرکز با دفتر سفارشات کاملا بر بستر بلاک چین فایل کوین می‌باشد.

پس از آن، فایل کوین فایل مورد نظر شما را رمزنگاری کرده و به چندین بخش تقسیم می‌کند. این بخش های مختلف به نقاط مختلف شبکه که میزبانی از فایل شما را پیشنهاد داده بودند ارسال می‌شود. مکان دقیق تمام بخش های فایل شما در بلاک چین فایل کوین و در بخشی به اسم جدول اختصاص فایل ثبت می‌شود. به منظور بازیابی تمام بخش های مختلف فایل، باید کلید خصوصی فایل را بدانید. فقط مالک فایل دارای کلید خصوصی می‌باشد بنابراین فقط او می‌تواند فایل را پیدا، یکپارچه و رمزگشایی کند.

برای ارائه‌دهندگان و ماینرها

در پروتکل فایل کوین، یک ارائه‌دهنده ذخیره‌سازی می‌تواند یک شخص یا یک سازمان باشد. و تنها معیار ماینر شدن داشتن فضای رایگان هارد دیسک و اتصال به اینترنت است. ماینرها همچنین به کل مجموعه کاربران Filecoin دسترسی خواهند داشت.

برای استفاده آسان، این شبکه یک رابط برنامه نویسی کاربردی استاندارد برای ماینرها فراهم کرده و در دسترس بودن آنها را تبلیغ می‌کند. ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی بسته به سرعت، فضای ذخیره سازی و میزان اطمینان و اعتمادی که کاربران به آنها دارند و پاداش‌های زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

شبکه فایل کوین دارای یک ویژگی خود ترمیم است که به طور خودکار بررسی می‌کند که آیا فایل‌های موجود در بلاک چین به درستی ذخیره شده اند یا خیر. علاوه بر این، این ویژگی شبکه را قادر می‌سازد ماینرهای معیوب را شناسایی کرده و بارهای آنها را به سایر ماینرها ارجاع دهند. این روند خود ترمیم باعث ایجاد ردیابی می‌شود که تاریخچه یک ماینر را در شبکه نشان می‌دهد. شهرت خوب به آنها فرصت ذخیره سازی بیشتری می‌دهد و در نتیجه پاداش بیشتری را نیز به همراه دارد.

به غیر از ماینرهای ذخیره‌سازی عمومی، ماینرهای بازیابی نیز وجود دارند. این نوع ماینرها باید اتصال اینترنتی قوی داشته باشند زیرا بیشترین بارگیری پرونده‌ها را باید برعهده بگیرند و آنها را به کاربرانی که در نزدیکی آنها هستند تحویل دهند. پس از اینکار، آنها به دلیل تسهیل جریان حرکت در شبکه، پاداش می‌گیرند.

ذخیره سازی غیرمتمرکز در شبکه فایل کوین

یکی از محدودیت‌های اصلی سیستم ذخیره سازی داده سنتی، سیستم آدرس‌دهی مبتنی بر مکان است. سرور‌های متمرکز لیستی از مکان‌های داده را نگه می‌دارند و به عنوان مثال، مسیر و نام فایل‌ها را در یک ساختار داده در اختیار دارند. این آدرس‌های اولیه همان URL هستند. سرور‌ها از این دایرکتوری‌ها برای مکان‌یابی داده‌ها و بازیابی آنها استفاده می‌کنند. اطلاعات در مکان‌های داده شده می‌تواند تغییر پیدا کند و یا اینکه کاملا دوباره نویسی شود، بدون اینکه ردیاب‌های اصلاح بر روی سرور‌ها موجود باشند. اما شبکه‌های جدید مثل فایل کوین چنین محدودیت‌هایی را ندارند.

در سیستم‌های آدرس‌دهی محتوا مانند آنچه که در Filecoin اعمال شده است، انعطاف‌پذیری بیشتری وجود دارد و داده‌ها در این سیستم مصون از تغییر هستند. ذخیره سازی داده سنتی محدودیت‌های دیگری هم دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  آسییب‌پذیری‌های سیستم: آسیب‌پذیری در این سیستم‌ها شامل محدودیت‌هایی به نسبت اتصال شبکه و موانع ترافیک بالا است.
  • توزیع قدرت: تمرکز باعث تفاوت‌های عظیمی در توزیع قدرت می‌شود که این می‌تواند منجر به سانسور شود.
  • تحمل خطا: بدون چیدمان تحمل خطا و سرور‌های پشتیبان، از دست دادن داده می‌تواند در مواقع شکست سخت افزاری روی دهد.

سیستم ذخیره سازی غیر متمرکز Filecoin همه این مشکلات را در نظر گرفته است و با ملحق شدن تعداد زیادی کاربر به شبکه ارتقا یافته است. این باعث کاهش زمان واکنش و بازیابی می‌شود و همزمان ظرفیت ذخیره سازی را نیز در شبکه فایل کوین افزایش می‌دهد.

مکانیزم اجماع منحصر به فرد

توسعه دهندگان فایل کوین مکانیزم اجماع منحصربه‌فردی برای آن ایجاد کرده اند. مکانیزم های اجماع را می‌توان به عنوان طرح های انگیزشی برای ایمن سازی شبکه در نظر گرفت. در اجماع گواه اثبات کار بیت کوین، هدف همان ارائه توان پردازشی بسیار زیاد برای الگوریتم هشینگ می‌باشد.

راهکار برجسته فایل کوین، استفاده از اجماع برای ارائه فضای ذخیره سازی به جای توان محاسباتی می‌باشد. مدل اجماع گواه اثبات تکرار (Proof of Replication) از ماینرها می‌خواهد که به بررسی کننده اثبات کنند که نسخه های متفاوتی از فایل های مختلف در شبکه ایجاد کرده اند. این امر باعث می‌شود که تکرار و اعتبار شبکه افزایش یابد درحالی که نودهای ذخیره کننده را تشویق می‌کند تا فضای ذخیره سازی بیشتری به شبکه ارائه دهند.

نسخه کامل مکانیزم اجماع گواه اثبات تکرار هنوز به طور عمومی در دسترس نمی‌باشد. بنابراین بررسی دقیق نحوه کار این پروتکل دشوار می‌باشد. هرچند، تیم توسعه دهنده این پروتکل، وایت پیپری را با توضیحات مقدماتی منتشر کرده است.

عرضه اولین توکن های فایل کوین به اسم FIL

عرضه اولین توکن‌های فایل کوین بزرگترین ICO تاریخ بوده است و طی آن حدود ۲۵۷ میلیون دلار سرمایه جذب شد. مجموع پیش فروش و ICO، ده درصد کل توکن ها را ارائه می‌دهد.

این ICO فقط برای سرمایه گذاران معتبر و طبق اعلام قانونگذاران آمریکا در دسترس بود. عملا این موضوع بدان معنا است که شرکت کنندگان این ICO افرادی با درآمد بیش از ۲۰۰ هزار دلار یا شبکه‌هایی به ارزش بیش از یک میلیون دلار بودند. فایل کوین با ICO خود در صدد مطابقت با قوانین و استانداردهای موجود بود. هرچند بسیاری از اعضای جامعه با تصمیم مبنی بر حذف خرده سرمایه گذاران، ناامید شدند. سرمایه گذاران می‌توانستند انتخاب کنند که توکن‌های خود را برای دوره‌های زمانی مختلف سرمایه گذاری کنند تا از تخفیف خرید اولیه برخوردار شوند.

در پاییز سال ۲۰۲۰، ۴۰۰ ماینر در مرحله آزمایشی به نام “مسابقه فضایی” شرکت کردند و ظرفیت داده شبکه Filecoin را بیش از ۳۲۵ پبی ‌بایت (Pebibyte) افزایش دادند. تقریباً ۳.۵ میلیون توکن FIL برای شرکت کنندگان در مسابقه فضایی منتشر خواهد شد. میزان کل توکن‌های FIL که قرار است به وجود آید ۲ میلیارد است و تا‌به حال نزدیک به ۴۵ میلیون توکن آن ماین شده و وارد گردش شده است. در حال حاضر قیمت هر توکن FIL حدود ۳۰ دلار است.

اختصاص توکن ها

۳۰ درصد توکن های اختصاص داده شده در بلاک جنسیس ایجاد و توزیع خواهد شد که از این مقدار، ۱۵ درصد به تیم توسعه دهنده، ۱۰ درصد به سرمایه گذاران و ۵ درصد به بنیاد فایل کوین اختصاص داده خواهد شد. ۱۵ درصد توکن های اختصاص داده شده به تیم توسعه دهنده و ۵ درصد توکن متعلق به بنیاد فایل کوین تقریبا مقدار زیادی است. مخصوصا اگر مقدار هنگفت سرمایه جذب شده را مد نظر قرار دهیم.

۷۰ درصد باقی مانده برای پاداش های ماینینگ ذخیره می‌شود. ماینرها در ازای توزیع فایل‌ها در شبکه با بلاک پاداش دریافت خواهند کرد.

نحوه خرید و ذخیره سازی توکن FIL

کیف پول فایل کوین می‌تواند به مدیریت دارایی‌های FIL شما کمک کند، از جمله میزان موجودی، انتقال و غیره. در عین حال، می‌توانید با برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته شده روی Filecoin از طریق کیف پول خود ارتباط برقرار کنید. در حال حاضر می‌توانید از کیف‌پول موبایل imToken و کیف پول تحت وب Lotus Wallet برای ذخیره توکن‌های  FIL استفاده کنید.

شبکه اصلی فایل کوین در اکتبر ۲۰۲۰ فعال شد. پس از راه‌اندازی ، چندین صرافی متعهد شدند که فایل کوین را فهرست کنند. بایننس اعلام کرده است که Filecoin را با جفت های معاملاتی FIL/BTC، FIL/BNB، FIL/BUSD و FIL/USDT لیست می‌کند. سایر صرافی‌هایی که قرار است FIL را فهرست کنند شامل Gemini، کراکن، KuCoin و Huobi است. در حال حاضر صرافی Huobi خرید و فروش توکن FIL را آغاز کرده است.

نتیجه گیری

فایل کوین قطعا تیم و سرمایه مناسب برای تبدیل شدن به پلتفرم ذخیره سازی غیرمتمرکز برتر را دارد. هرچند این پروژه در حال وارد شدن به بازاری است که دارای رقبای نام آشنایی می‌باشد. اما، این کاربرد و انسجام محصول فایل کوین است که عامل تعیین کننده صعود یا سقوط فایل کوین خواهد بود.

شبکه فایل کوین علاوه بر استفاده از رمزنگاری پیشرفته و فناوری بلاک چین ، وثیقه‌های قرارداد‌های ذخیره سازی و بازار الگوریتمی را با هم ادغام می‌کند. همه اینها باعث ایجاد یک شبکه غیر متمرکز عالی می‌شود که دسترسی به آن بالاست و دارای انعطاف‌پذیری و قیمت‌های تعیین شده توسط بازار است.

فایل کوین را می‌توان یک ایده جدید در فضای کریپتو دانست که سعی دارد از فناوری بلاک چین در زمینه‌ای خارج از مباحث مالی استفاده کند. شما نیز اگر تجربه کار در این شبکه را دارید، می‌توانید نظرات خود را با ما و سایر کاربران میهن بلاکچین به اشتراک بگذارید.